onsdag 20 april 2011

Ett initiativ till lite förändring...

Det är inte ofta jag avviker från inredningsämnet för att prata om mitt jobb, men nu gör jag ett undantag för att be om er uppmärksamhet och lite hjälp. Som många av er vet så är jag förskollärare. Jag arbetar med små barn mellan 1-3 år och trivs jättebra med det! Barnen förgyller mitt liv och det är fantastiskt att ha det som arbete att se deras utveckling och hjälpa dem på vägen till att bli självständiga, självsäkra och utforskande individer och medborgare.

Förskollärare är en suverän lärarkår. Vi arbetar under omständigheter som ofta är otroligt pressade, med väldigt stora barngrupper och ont om personal. En situation som stressar alla. Trots det så kämpar personalen på förskolan på och gör ett riktigt bra jobb då vi brinner för arbetet. 

Det verkar som många glömmer (framför allt kommunpolitiker tror jag..) att vi är lärare, därav namnen förskollärare. Men trots det får vi absolut inte samma förutsättningar att utföra vårt arbete som lärare som arbetar i skolan. Lärare i skolan har avtalad förtroendetid, planeringstid så att de hinner planera sitt arbete. Förskollärare får mer och mer ansvar, men vi har ingen avtalad planeringstid alls. Denna orättvisa vill jag nu ändra på och jag har därför tagit lite initiativ!

Jag har startat en namninsamling på Malmöinitiativet för att förskollärare ska få avtalad planeringstid. Når vi upp till målet på 100 underskrifter skickas listan till rätt kommunpolitiker och de måste ta upp ärendet. 

Så om ni vill stötta förskollärare och hjälpa oss att kämpa för en ännu bättre förskola så klickar ni här. Läs igenom förslaget, skriv under och sprid länken så kämpar vi tillsammans :)


underbara bilder från Anne Geddes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar