onsdag 23 november 2011

Kalkon-inspiration

 På torsdag firas det Thanksgiving i det stora landet i väst. Det är en av deras största högtider, och fokus är väldigt mycket på maten som serveras. På lördag firas Thanksgiving i den lilla lägenheten i söder, detta i samband med sambons födelsedag. 

Alltså ska jag ge mig på en tacksägelse middag med allt vad det innebär. Kalkon är en självklarhet, med stuffing. Sedan finns det en uppsjö av tillbehör till kalkonen, alla slags potatisar och gratänger.. Det ska bli spännande att se hur jag lyckas med detta :)

Till höger på denna bilden (gratäng med vit yta) ser ni en sweet potato casserole, alltså en sötpotatisgratäng. Denna provlagade jag häromdagen bara för att va säker på att det var gott.. det var inte så värst gott tyvärr.. Det är i stora drag mos gjord på sötpotatis, och sen täckt med minimarshmallows (!) som får smälta i ugnen.. Liiite för sött och amerikanskt för vår smak tror jag :)



Alla bilder är från Martha Stewart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar