tisdag 3 november 2009

svårt att sitta fint..

Tanken har ju varit i ett tag att vi ska köpa ikeas henriksdalstolar och täcka dem med nya fina överdrag ifrån Bemz (i superfina marimekkotyger). Dock blev det lite snopet när vi var på ikea häromdagen och provsatt stolarna, de var ju inte så sköna.. Ryggen var för hög för att man skulle luta sig bakåt ordentligt. Väldigt synd för det är ju väldigt fint med stolar som har höga ryggar, men tydligen så passar det inte oss långa människor...

Alltså är det nu dags att tänka om.. och det är lite svårt när man var inställd på att detta beslutet var färdigt! Men men.. Här följer lite inspirerande bilder ifrån Living etc som jag fastnat för.

Jag älskar Tolix stolarna! Jag gillar kontrasten mellan metallen och det rustika bordet, dock är jag inte säker på hur länge man vill sitta på en metallstol, blir det inte lite hårt?

Eames stolarna är en annan favorit hos mig. Sambon tycker dock att jag är knäpp som vill ha plaststolar till vårt fina träbord... kontrasten är hela grejen tycker jag :)

Blandade loppissolar är ett annat alternativ som kan bli ganska fint. Dock vill jag nog måla dem i en enhetlig färg i så fall för att det inte ska bli så rörigt.

att det ska vara så svårt...!


5 kommentarer:

  1. A kollade också konstigt på mig när jag la upp idén med olika loppisstolar målade i vitt. Såg det på äntligen hemma, tyckte det var jättefint. Här krävs det alltså övertalning:)

    SvaraRadera
  2. Jaa svart att valja ar det!

    Va fon din nya header blev! towe.

    SvaraRadera
  3. Tolix är fin fina, men kanske inte priset:P Det är dock fint och skönt att ha på sådana runda fårskinnsdynor på en tolixstol. Vi har sådana på våra pinnstolar och det värmer gott i baken:P haha. Kram kram

    SvaraRadera
  4. Åh underbar blogg o fin header!
    Kika gärna in i min webshop http://www.beautyinsideout.se

    SvaraRadera
  5. hejsan, vad roligt att du funderade på Bemz-klädslar, synd att inte Henriksdalsstolen funkade i sig. Kom på här om dagen att Ikea har en annan matsalsstol, Nils, med kortare rygg. Den gör vi också överdrag till :)
    http://www.bemz.com/index.php/page/shop/prod_id/3/cat//model_id/83/pattern_id/120/
    (den är eg. lite kortare i ryggen, och "bredare" än den ser ut på vår bild)

    hälsningar

    Sara från Bemz

    ps. du kan mejla mig på sara snabela bemz punkt com om du har några frågor!

    SvaraRadera