onsdag 22 september 2010

Lite gnäll

I fredags tänkte jag vara flitig som bara den och äntligen få upp gardiner i vardagsrummet. Sambon hjälpte att få upp gardinstängerna och sen skulle jag bestämma mig för vilka gardiner jag ville ha just där. Valet föll på mina nya vita gardiner Merete från Ikea.
Väldigt fina är de (dock vill jag ha dem i lila, men det finns inte...) men de hade en massa veck efter att de legat förpackade och jag avskyr att stryka. Då minns jag att någon sagt till mig att man istället för att stryka gardiner kan tvätta dem, och så hänger man upp dem direkt så de torkar på plats. Detta låter ju fantastiskt och jag testar! Så när jag hänger upp dem så har de krympt med säkert 20-30 cm på längden... snopet..

Det står att de får tvättas i 60 grader, och jag tvättade dem i 30.. så jag misstänker att det inte är mitt fel. Nu måste jag till Ikea och byta gardiner. sen får jag låta bli att tvätta dem..

1 kommentar:

  1. Det kan vara just därför dom har krympt. Man ska alltid tvätta den temperaturen som det står. Jag har hört från kemtvättten att om det står 60 till exempel, så ska man tvätta i det. Risken är annars att det krymper om man tvättar kallare. Det låter skitkonstigt, men tydligen är det så.. (?)
    Jag hade en tunn bäddmadrass från Jysk som jag tvättade på 60 häromveckan, men det stod att man kunde tvätta på 90. Dock finns det inte 90 på maskinerna hos oss utan bara 95 och det tänkte jag var för varmt så därför tog jag ju 60 istället. Och bara för det så krympte madrassen med typ 20 cm på bredden. Så himla retfullt! :-(

    SvaraRadera