söndag 18 december 2011

Enkelhet i sista minuten

De som känner mig väl kan bekräfta att jag i stort sett alltid är ute i sista minuten med i stort sett allt.. Detta gäller även julpyntandet. Jag började visserligen dekorera lite för ett par veckor sedan, men de första hyacinterna köptes idag, och min julstjärna ligger fortfarande på byrån i sovrummet och undrar om den kommer hinna hänga i fönstret alls i år.. :)

Idag har jag i alla fall fixat och trixat lite. Lite eld i baken fick jag tack vare att fabriken hade deadline för alla bidrag till månadens tema (julpyssel) idag, och jag ville ju så gärna vara med :) 
 Årets adventsstake är enkel. Lite grön mossa, svarta ljus och en söt liten svamp. Tavlan i bakgrunden kan ni hämta hem helt gratis här.
 Hyacinterna jag köpte idag och en amaryllis jag fått på jobbet fick mysa in sig i lite grön mossa, och en hyacint fick en liten betongdekoration från Mixin.se. Amaryllisen hamnade i en skål från Mateus, och hyacinterna i ugnsfasta formar från ikea. Man tager vad man haver :)
 Nu längtar jag bara till juldoften! Det är dumt att de vita hyacinterna doftar minst, jag har bara vita (de passar bäst..) men jag vill ha så mycket doft som möjligt. Kanske får köpa några lila och gömma lite varstans i lägenheten :)
I ett betongfat på det hemmasnickrade bordet huserar ett gäng blockljus. I brist på en julgran får jag hitta andra användningsområden för mina julgranskulor, och nu var jag så fyndig att jag helt enkelt lade dem på bordet.. enkelt och bra! Nämnde jag att jultemat hos mig i år är enkelt :)

Fler idéer till julpyssel kan ni hitta hos Fabriken!


8 kommentarer:

  1. Vackra ljusarrangemang. Tyckte speciellt om dina hyacinter i mossa med en liten extra detalj i form av en krona. Ibland är det enkla det snyggaste!
    En trevlig fjärde advent till dig, MALIN

    SvaraRadera
  2. Super vackert med hyasinter i mossan...
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  3. Gillar det gröna mot det vita och att strukturen på väggen framträder så tydligt.

    SvaraRadera
  4. Gillar det gröna mot det vita och att strukturen på väggen framträder så tydligt.

    SvaraRadera
  5. Jätte fina ljusarrangemang.
    Julen kan komma nu ;)
    Du...vem vann armbandet?
    Har jag missat det eller har du inte dragit vinnaren än?
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  6. Hej
    Du har gjort jättefint! Jag har också bara vita hyacinter, dessutom med svag doft för att slippa bli helt "koko" i huvudet (vilket jag blir om det doftar för starkt), höhö.

    Fin "ljuslåda", inspirerande.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vackra ljusarrangemang. Tack för inspirationen! God Jul önskar Lisbeth,
    http://wabisabi-style.blogspot.com

    SvaraRadera
  8. Fint! Har tröttnat på doftlösa vita hyacinter i år. Nu har jag nästan bara rosa och blå. Och DE luktar underbart!

    SvaraRadera