fredag 28 juni 2013

Lätt och sockerfri hallonfluff

Jag gör ett litet tidsinställt inlägg nu medan jag håller på att göra mig i ordning och hemmastadd hos släkten i det älskade islandet och tipsar om en fluffig dessert som gjorde mig lite lyrisk eftersom den knappt innehåller fett och inte alls innehåller socker.. väldigt bra att moffa i sig alltså när suget faller på :)

Orginalreceptet hade blåbär, men jag tog hallon eftersom det var det som fanns hemma, det går nog att ta vad man vill. Gå lite bananas och prova med mango eller passionsfrukt eller nåt! Mitt lite omgjorda recept kommer nedan, orginalet finns hos Arla.


1 dl Hallon
1 dl lättkessella eller lättkvarg
1 st äggvita
3 msk stevia strö
rivet skal av 14 st lime 
12 dl Hallon

Blanda bär och kvarg. Vispa vitan till hårt skum. Tillsätt sockret och fortsätt vispa några minuter. Blanda kvarg, äggvita och limeskal snabbt. Häll upp i 2 portionsglas. Ställ glasen i frys ca 1 tim. Garnera med blåbär och ev rivet limeskal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar