söndag 11 april 2010

Choklad på väggen

Jag har äntligen hängt upp min hemmagjorda kakaotavla på väggen! Det tog ett tag men det brukar det göra :)

Jag har en fråga till er. jag har blivit tillfrågad om jag säljer denna tavla och jag har inte riktigt vågat säga ja eftersom min tavla är så väldigt inspirerad av Olle Eksells kakaotavla.. och har kakaoögonen vilket är ett varumärke. Är det lagligt av mig att sälja? För jag bryter gärna inte mot några upphovsrättslagar..

(Inlägget hade bilder som jag nu har tagit bort i väntan på att veta om Olle Eksells rättighetshavare godkänner att jag visar upp min tavla för allmänheten, jag får nog inte sälja den..)

2 kommentarer:

  1. Jag skulle nog inte våga det! JAg blev kontaktad av "BUS" (bild och upphovsrätts... nånting ) Som ville ha 6000 kronor av mig för att jag visat bilder i min blogg med ett par tygänglar som en textilkonstnär hade gjort. Dessa bilder var tagna hemma hos mig. Konstnären var namngiven och ändå ville de ha betalt för att jag visade hans verk.... Absurt tycker jag! I slutändan gick jag med på att betala 1000 kronor och att bilderna tagits bort från min blogg... De tygänglarna har en dålig klang för mig nu... och jag vill inte pynta med dom längre hemma!
    Min personliga åsikt är att just den här konstnären antagligen hade väldigt dåligt med pengar just då och såg chansen till att dra in cash på det här inte så schyssta sättet.
    Ingen "Större" och erkänd konstnär skulle ju bry sig om man visade bilder från sitt hem där deras konst syntes ;-)

    Ett litet sidospår.... men som sagt så skulle jag vara väldigt försiktig!

    Kraam Lotten

    SvaraRadera
  2. Men oj vad sniket! Hoppas du gjorde ett inlägg på din blogg Lotten, där du berättade om vad som hänt. Är man så låg som person så har man gjort sin förtjänt av det skrivs dåligt om en...

    Kan du inte kolla upp det med BUS, Iris? Och få ett skriftligt svar... Är det inte de som är ansvariga så borde de veta vem du ska kontakta kan man ju tycka...

    SvaraRadera