lördag 10 april 2010

Sista utvägen är en dum fråga

I Thailand köpte sambon tre tavlor med thaiboxningsmotiv som är jättefina. De är nu inramade men när jag skulle hänga upp dem på väggen möttes jag av ett litet hinder.. jag förstår inte hur jag ska hänga upp den! Så nu får ni hjälpa till kära läsare :)

Ramen är en Ribba från ikea. När man köper en ram i storleken större så får man en vajer med och två små hängprylar där vajern ska fästas, och det är ju hur enkelt som helst.. men med denna ramen medföljde endas en hängpryl..

Denna hängpryl är dock placerad så långt in att jag måste ha ett jättelångt spik för att kunna nå den, och det är det jag inte förstår.. det går nog att hitta någon hemmagjord lösning men det måste finnas en logisk lösning som ikea tänkt ut som jag helt enkelt missar..

De flesta har ju ribba ramar hemma, hur har ni gjort?

7 kommentarer:

  1. Häng den på själva ramkanten?

    SvaraRadera
  2. Jag brukar använda en sånt här http://www.animedia.se/stift.gif häftstift tror jag. :)

    SvaraRadera
  3. Att hänga den på ramkanten är inget jag rekommenderar, för då kommer ramen troligen inte hänga ihop särskilt länge.
    Men den där fästgrejen, kan du inte vinkla ut den på nåt vis?

    SvaraRadera
  4. Jag brukar göra en stadig ögla av ståltråd som jag fäster i upphängningsanordningen som redan finns..

    SvaraRadera
  5. Häng den bara på en längre spik. Den taggiga kanten på fästet på ramen är väl för att den inte ska glida på spiken?

    SvaraRadera
  6. jag tog två små spikar med stora huvuden och slog in i varje sida, sen drog jag en bit tråd imellan. Tycker också att det är en konstig grej från ikea, allt annat därifrån brukar ju vara praktiskt och bra!

    SvaraRadera
  7. Hur gjorde du? Har idag köpt hem några små Ribba ramar å vet inte heller hur jag ska göra. Märkligt att IKEA inte tänkt på det. /Karin

    SvaraRadera