söndag 14 juni 2009

Boktips till föräldrar

Nu avviker jag ifrån inredningsämnet en stund för att ge ett litet boktips till alla föräldrar och pedagoger, jag är ju trots allt förskollärare också. Boken heter "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2" och är skriven av Kristina Henkel och Marie Tomicic. Boken handlar om att ge barnen fler möjligheter i en könsstereotyp vardag. Jag har ännu bara läst mindre än halva och den är så pass bra att jag redan vill tipsa om den :)


Barn blir idag bombaderade med intryck ifrån samhället som säger åt dem hur de ska vara för att accepteras av samhället. Barnen går miste om egenskaper som skulle kunna gynna dem, och de får samtidigt prestationskrav på sig redan i tidig ålder om att de ska vara antingen söta och fina, eller starka och tuffa.

Boken ger handfasta, enkla och konkreta tips på hur man kan ge sitt barn fler möjligheter.

"På förskolan stoppade de in min sons klänning i byxorna. De sa att den var i vägen för honom i leken." - Kajsa, förälder till barn 4 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar