fredag 27 januari 2012

Grönskön shopping

Något som ligger mig varmt om hjärtat (som ni nog vet vid detta laget..) är mat. Jag älskar mat! Det är få saker jag kan bli så lyrisk över som en god ost eller en riktigt oljig spagetti vongole (som gärna får serveras i Rom.. då dör jag lite inombords på det bästa av sätt..). 
 
Men något som inte går hem hos mig är alla E-vaddetnuärförnåtskit siffror som står överallt på i stort sett alla förpackningar i affären.. Jag har börjat känna mer och mer att det är respektlöst mot mig själv att stoppa i mig en massa kemikalier när jag inte vet (vet någon?) hur de kommer påverka mig om 10-20-50 år.. (och då har jag inte ens gått in på miljöaspekten inom ämnet, och det orkar jag oftast inte för den är ju helt gigantisk..)


Idag kl 10 öppnar Green Matmarknad i Västra Hamnen. I gallerian som ligger precis bredvid Turning Torso, väldigt svårt att missa. Jag kikade lite på deras hemsida och jag hajade till och blev lite jättelycklig när jag såg en lång lista med svåruttalade namn på konstgjorda ämnen och kemikalier som inte får finnas i produkterna de säljer! Så jag kan strosa in där och slippa läsa en enda innehållsförteckning (för det är ju ett så ansträngande i-lands problem..) eftersom de redan har läst den åt mig. Det gillar jag :)

Läs mer om matmarknaden i sydsvenskans intervju som kom i början på veckan, och på deras hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar