fredag 8 mars 2013

Det är inte min dag idag

Det är ju internationella kvinnodagen idag, och det är verkligen inget som ska glömmas bort. Vi har haft tur som blivit födda i västvärlden, även om förhållandet för kvinnor är långt ifrån perfekta här. Jag kan gnälla mig hes över alla gånger jag fått höra 'men lilla gumman', eller över de komplex jag har över min kropp då jag inte ser ut som de overkliga retuscherade modellerna som media bombaderar oss med, eller över lönen som delas ut lite mer frimodigt till manliga kollegor. 

Men jag har fått gå i skolan, jag får gifta mig med vem jag vill när jag vill och själv bestämma om, och i så fall  när jag vill skaffa barn. Jag känner att jag bestämmer över mig själv, mina pengar och min kropp. Jag har stöd av familj, vänner, kollegor, samhälle. 

Jag har också rättigheten, förmågan och möjligheten att höja rösten när jag känner mig orättvist behandlad (ex när jag blir kallad lilla gumman...grr).
Så detta är inte min dag. 
Det är de andra flickornas dag, de som inte hade samma tur som jag. 

Titta på tv3 kl 20.00 (eller på tv3play!) och hjälp till att stödja världens döttrar.

1 kommentar:

  1. <3
    Vi borde verkligen höja ögonen för alla tjejer där ute som inte har det så bra som vi.
    Bra skrivet!
    Kram Helén

    SvaraRadera