torsdag 21 mars 2013

En onsdagkväll med must och mat

Ni vet känslan när man vaknar tio minuter innan man ska vara på jobbet..? Jo, det var ju den jag vaknade med i morse.. härligt! 
Anyway.. :)

I gårkväll hade Kiviks musteri bjudit in till bloggträff tillsammans med Tareq Taylor i slottsträdgårdens kafé. Tareq hade komponerat ihop en trerätters meny utifrån några olika sorters must och hujeda mig vilken rolig överraskning det var då jag trodde att jag bara skulle få lite plockmat och behöva äta mer när jag kommit hem.
Det hela var nog ett sätt att visa oss att det går att kombinera must med så många olika maträtter och smaker, och att det absolut går att ersätta det vanliga vinet eller ölen med en god äpplemust (som faktiskt bara innehåller äpple, inga konstigheter.. det gillar vi!). Förrätten bestod av pilgrimsmusslor med ett fläderskum som var en sensation i sig (skum är ju det senaste liksom).

Huvudrätten var to die for! Jag tror att det var fläskbog, som smälte i munnen och bara föll isär så fort gaffeln tog tag i den.. I shit you not det var förmodligen den godaste fläskbit jag någonsin ätit. Och det är ju förjäkla gott med jordärtskocka alltså.. måste nog handla det lite mer.

 Efterrätten var en yogurtfluff med en slags surprise av äpplesorbét i mitten. Precis i min smak då det inte var så sött utan mer syrligt, och med musten som serverades till balanserades syran ut och blev lite mjukare. Jag är en vän av must nu, som ni kanske hör :)

Och vem var där då, undrar ni?
  Jag tog med mig Katarina då jag vet att hon är lika glad för mat som jag är, hon är en sådan som väsnas när hon äter och slår näven i bordet om maten får endorfinerna att svämma över.. ungefär som jag då :)
Malin, aka Fnulan som jag träffade förra veckan var där, och hon blir ju bara härligare var gång tycker jag. Jag fick även äran att träffa Malin aka Meekatt (många Malin..) som är precis lika rolig i verkligheten som i hennes hysteriska blogginlägg, aj löv it!
En bit bort satt Nicole och Angela, även Emma och Nelly var där men fastnade inte på bild hos mig. Bredvid Angela sitter två av tre vänner med bloggen Mat med vänner. Jag pratade inte alls med dem faktiskt, men tycker att deras blogg var så trevlig att de borde länkas till ändå. Heja dem som vill sprida matglädje! :)
Och så Tareq himself såklart, som äter sina äpplen med kärnor och allt. Jäklar vad den mannen kan laga god mat alltså. Till sommaren blir det besök till kaféet igen, utan tvekan. Jag väntar dock till snön har försvunnit, för det är lite kyligt att sitta i ett växthus i minusgrader.. 
mysigt, men kyligt.

2 kommentarer: