onsdag 6 februari 2013

Om att våga sticka ut sin kvinnliga haka

Jag tittade på uppdrag granskning ikväll. Jag blir alldeles stum ibland över vad det finns för människor där ute i Sverige.. och jag brukar inte bli politisk på bloggen eftersom det inte riktigt är min genre, men detta är på väldigt många sätt inte alls politiskt utan bara en fråga om mänsklighet..
Jo men här sitter det en feminist minsann. En stolt sådan till och med.
Alla människor har åsikter. Alla kvinnor har åsikter. Alla har rätt till sina åsikter. Oavsett om du är feminist, sverigedemokrat, ateist, vegan, moderat, liberal eller scientolog så har du rätt till dina åsikter. Det är ju i mötet mellan de olika åsikterna som det uppstår intressanta diskussioner och debatter som kan leda till förändring i samhället. Föreställ er en debatt mellan politiker där olikheter möts med hot om våldtäkt istället för motargument, det är ju bisarrt.. 

Det är så in i bomben fegt och oärligt att gömma sig bakom det skrivna ordet för att kränka någon som inte tänker på samma vis, att gå så långt att hota någon till livet. Att skriva så stora hemska ord, och att sedan vara så liten och patetisk att man inte stå för dem. 

Inom den bloggsfär som jag befinner mig i är det sällan män som är bovarna i dramat, ofta är det kvinnor som lägger upp anonyma kommentarer på välkända bloggar och kritiserar det ena och det andra.. så dessa mobbare finns representerade hos båda könen, men det kan ju vara intressant att fråga sig varför kränkningarna oftare är av en sexuell natur när det är män som kränker kvinnor..

Nåväl. Jag vill avsluta inlägget positivt. Jag älskar när kvinnor har åsikter. Jag älskar när starka kvinnor står på sig, hävdar sin rätt, yttrar sina feministiska ståndpunkter och vågar sticka ut sina kvinnliga hakor trots alla dessa myglare som sitter bakom sina skärmar. 

Heja dem, Heja er!
Mer sånt!

2 kommentarer:

  1. Jag håller helt med! Tråkiga kommentarer är helt onödiga.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med, det är helt galet hur folk kommenterar hej vilt och elakt! Att de dessutom inte ens vågar stå för sina "åsikter", utan är anonyma säger egentligen ALLT om dessa personer!

    SvaraRadera