tisdag 31 juli 2012

Fiskben under fötterna

Efter att sambon jobbat och jag renoverat idag tog vi en tripp till golvpoolen för att titta lite på deras parkettgolv. Det golv som nu ligger i huset är ju visserligen orginalgolvet, men det är trasigt och det verkar smidigast att byta ut det helt. 

Väl där ser vi detta golv...

Vi är båda helt sålda, och tror att det måste vara det dyraste golvet de har (det stod inget pris på), det var nära att vi inte ens frågade eftersom det var bara så självklart att detta fina fina golvet måste kosta skjortan. Men vi frågade, för säkerhets skull.. och vet ni, priset är hanterbart, inte alls i den dyraste dyrklassen som vi trodde! Happy days!

Det kan komma att kosta en del att få det lagt också visserligen, tydligen är det lite av ett meck att lägga stav för stav.. men i värsta fall får vi vänta lite och spara ihop lite pengar för att få detta golvet för det är helt enkelt helt rätt. Även om det är ett nytt golv har fiskbensparketten en gammal känsla, det åldras med värdighet och det är ju bara sååå vackert! 

Detta är mitt nya golv
punkt

7 kommentarer:

  1. Jag förstår dig, det är så vackert! Det ser gammalt ut, precis som du säger. Det jag älskar mest i vår 60-talslägenhet är fiskbensparketten. Det är något visst med dem. Så se till att få in golvet i ert hus! :-)

    SvaraRadera
  2. Fiskbensparkett :) skitsnyggt!
    PS. Tack för kommentaren hos mig! DS.

    SvaraRadera
  3. Klart ni inte ska kompromissa! Hittar man det som bara känns sååå rätt ska ni inte backa på det. Ni kommer ångra er och hela tiden tänka på detta golv. Och det är fantastiskt snyggt också. Lagom reto. Me like!!!

    SvaraRadera
  4. Får man fråga vad det kostar per kvm? Är det slipbart? Supersnyggt!

    SvaraRadera
  5. Svar: Det kostade 749 kr per kvadratmeter. Det dyra är att få det lagt då det läggs stav för stav, så det kan kosta lika mycket att lägga det som att köpa det har jag hört. Men fint är det :)

    Det är slipbart, fanns också i en ljus variant.

    /iris

    SvaraRadera
  6. Svar: Det kostade 749 kr per kvadratmeter. Det dyra är att få det lagt då det läggs stav för stav, så det kan kosta lika mycket att lägga det som att köpa det har jag hört. Men fint är det :)

    Det är slipbart, fanns också i en ljus variant.

    /iris

    SvaraRadera
  7. När jag är över studentlivet och skaffar mig en riktig bostad finns det EN sak jag inte kommer att kompromissa med: fiskbensparkett. Oljad ek. Det är så fint och så värt det! :)

    SvaraRadera