onsdag 11 juli 2012

Julgodis och kakbitar

Det tar lång tid för mig att packa. Varenda liten grej måste kikas på och böckerna ögnas igenom, men det är det värt faktiskt. Till exempel så hittade jag en sån där "fylla-i-själv-relationsbok" där jag för sex år sedan  under rubriken "mitt drömboende" skrivit just "Villa i Limhamn".. och det är ju det jag har nu (bild på det hamnade på facebooksidan via instagram). Lite läskigt det där, men intressant också att min dröm faktiskt blivit sann.. hur ofta händer det liksom?

Jag hajade till häromdagen när jag tänkte packa ner mina kokböcker, de används ju ändå aldrig tänkte jag.. men så upptäcker jag hur många jag har.. och alla dessa har jag ju köpt vid något tillfälle för att utnyttja, men vissa har jag bara bläddrat i och tittat på de fina bilderna.. Då blev det helt plötsligt lite vemodigt att packa ner dem, det hade ju varit roligare att ta sig i kragen och lära mig lite nya rätter. Samtidigt så kanske det inte är det jag kommer ha mest tid med nu när vi fått huset och ska börja renovera... 

Jag tänker på filmen Julie & Julia där bloggaren Julie utmanar sig själv att laga alla recept i Julia Child's första kokbok på ett år (det var fler än 365 recept..). Jättebra film som är baserad på två sanna historier :)

Fast jag kanske kan packa ner boken med julgodis i alla fall... :)

2 kommentarer:

  1. Om inte annat är böckerna fin inredning i köket:) Baka kan man alltid göra och då är ju Leilas recept toppenbra!

    SvaraRadera
  2. Åh vad jag känner igen det där - att gå igenom allting innan man packar ner det. Helt plötsligt upptäcker man gamla minnessaker som man glömt bort och som man vill titta igenom just då. När man egentligen ska vara effektiv och packa.. Jag är inte mycket för matlagning men jag fullkomligt ÄLSKAR kokböcker. Jag gillar alltså matlagning rent teoretiskt :-) Ha en fin torsdag!

    SvaraRadera